Paralela intre piata asigurarilor auto obligatorii din SUA si cea din Romania

Piata de asigurari din SUA este cea mai mare si sofisticata piata de asigurari din lume, ajungand la o valoare de peste $1,000 miliarde (din care aproximativ 45% non-viata).

In paralel, in Romania, in urma cu aproximativ o saptamana au avut loc proteste vis-a-vis de cresterea tarifelor la RCA. Politicieni si jurnalisti s-au grabit sa critice ASF-ul si societatile de asigurari pentru cresterea acestor tarife fara a informa despre adevaratele motive pentru care aceste cresteri au loc sau/si daca exista si alte solutii ce ar putea fi aplicate pentru a evita acest lucru.

Astfel, potrivit UNSAR:

– „Ponderea asigurarilor RCA in totalul subscrierilor pe asigurari generale a fost de aproape 38% in 2013, ceea ce, in conditiile unei daunalitati necontrolate, poate genera riscuri sistemice;

7 din 100 de masini din Romania au provocat daune acoperite de RCA, in 2013, spre deosebire de 5 in Polonia, 4,4 in Croatia, 4 in Lituania sau 3 in Ungaria;

Rata combinata a daunelor pe segmentul RCA in 2013 a fost printre cele mai mari din Europa: 130,8%;

Daunele pentru vatamari corporale si deces au reprezentat 19,6% din totalul despagubirilor RCA in 2013. Procentul este in crestere in prima jumatate a anului 2014, ajungand la 27%, inregistrand totodata o majorare valorica de 70% fata de perioada similara din 2013.

Trebuie mentionat de la bun inceput un lucru ce nu este luat in considerare, respectiv ca si companiile de asigurari, ca orice entitate patrimoniala cu scop lucrativ, au ca scop evident sa produca profit. In timp insa, avand in vedere ca ponderea asigurarilor RCA in portofoliile companiilor de asigurari generale este foarte mare  – ajungand chiar pana la 97%- acest fapt a condus la o anomalie a pietei in care foarte multi dintre ei functioneaza in pierdere de ceva timp. Ca atare exista posibilitatea ca la un moment dat anumiti asiguratori sa intre in insolventa (ceea ce s-a si intamplat deja, dar lista celor ce pot avea dificultati financiare poate sa creasca) sau sa se retraga de pe piata, ceea ce ar conduce la reducerea competitiei si ofertei de servicii de asigurari avand ca efect servicii mai putin bune pentru asigurati.

Se pune probabil intrebarea de ce subscriu asiguratorii RCA daca stiu ca din start vor pierde bani? Raspunsuri probabil ca sunt mai multe: incasari rapide, produs mai usor de vandut fiind obligatoriu prin lege, iar lipsa culturii in asigurari de pe plan local sau/si mediul economic ii determina pe cetateni sa nu apeleze si la alte produse non-obligatorii.

Pentru a raspunde potentialului risc sistemic mentionat si pentru a proteja asiguratii, ASF a introdus noi norme referitoare la RCA care includ:

– pierderile datorate daunelor RCA nu mai pot fi compensate de restul portofoliului;

– tarifele nu mai pot fi modificate timp de 1 an;

– transparenta comisionului de distributie, etc.

Aceste masuri pot avea efecte pozitive pe viitor, insa numai in timp acest lucru poate fi demonstrat.

 

Analiza modului de functionare a asigurarilor auto obligatorii in SUA

Asigurarile de raspundere civila auto sunt obligatorii in majoritatea statelor din SUA la fel ca in Romania, insa si acolo exista destul de multe discutii legate de ‘obligativitate’, considerandu-se ca:

  • Obligativitatea nu garanteaza ca vor fi platite daune pagubitului;
  • Limitele minime cerute pentru vatamari corporale sunt de $10-20,000/persoana in anumite state ceea ce se considera ca este insuficient; in Romania aceste limite sunt mult mai mari si implicit cresc si expunerea asiguratorilor, respectiv valoarea daunelor platite;
  • Obligativitatea nu elimina total pe cei ce nu au asigurare, ramanand destul de multi cei ce nu isi pot permite sa plateasca prima; asiguratii se plang ca datorita daunelor produse de anumiti clienti cu un risc ridicat cotele lor de prima cresc de asemenea si subventioneaza practic pe cei ce produc daune des ceea ce este din punctul lor de vedere incorect;
  • Asiguratorii se plang ca nu pot alege doar asiguratii ‘profitabili’ (cei ce au rata daunei redusa) de multe ori reglementatorii le interzic sa creasca cotele de prima ceea ce conduce la cresterea ratei daunei pentru portofoliile de RCA;
  • Obligativitatea RCA-ului in SUA nu conduce la reducerea accidentelor auto; mai mult de atat, in Romania fransiza este zero, ca atare reprezinta un hazard moral si nu ar trebui sa sa ne mai uimeasca faptul ca avem probabil una dintre cele mai mare rate a accidentelor din Europa;

Reglementatorii din SUA au considerat ca asiguratii care au un risc ridicat (cei ce incalca legislatia rutiera in mod repetat, cei ce produc in mod repetat daune, conduc sub influenta alcolului sau a substantelor psihotrope, cei ce au avut permisele suspendate etc) trebuie tratati distinct si ca atare au creat un program special prin care si acestia sa poata achizitiona un produs RCA. Acestor clienti le este foarte dificil sa gaseasca un asigurator care sa ii preia in asigurare pe piata libera caci pentru a fi un risc ‘acceptabil’ asiguratorii ar trebui sa fie nevoiti sa reduca limitele de despagubire, sa introduca fransize mai mari, sa ceara prime mai mari, etc pentru a nu mai pierde bani – aspecte nepermise de reglementatori. Probabil ca una dintre modalitatile prin care s-ar putea reduce numarul de accidente /despagubiri in Romania ar fi si introducere unei fransize minime pentru daunele RCA (in trecut era de aproximativ 1 milion lei vechi), fapt care ar reduce hazardul moral.

Programele pentru asiguratii cu risc ridicat variaza de la stat la stat in SUA, dar in general reglementatorii au impus asiguratorilor din fiecare stat sa preia un procent din totalul asiguratilor cu risc ridicat in functie de volumul de prime RCA pe care il incaseaza. Spre exemplu, daca un asigurator subscrie 10% din totalul primelor RCA va trebui sa subscrie max 10% asigurati cu risc ridicat. Acest lucru este impus pentru a elimina selectia adversa in care asiguratii cu cel mai mare risc sunt tentati sa se asigure; ei cauta de obicei cele mai mici prime si ca atare reglementatorii in SUA au considerat probabil ca este util sa imparta asiguratii cu risc ridicat catre mai multe societati de asigurari pentru reducerea ratei daunelor si a reducerii selectiei adverse.

Pentru a putea fi acceptati in asigurare, asiguratii de risc ridicat trebuie sa faca dovada ca nu au gasit acoperire de la niciun asigurator pentru o perioada de timp (in general 60 de zile). Limitele de indemnizatie trebuie sa fie cel putin la fel de mari ca cele impuse de lege, dar conditiile si cotele de prima pot fi modificate. Anumiti potentiali asigurati cu risc ridicat vor putea fi respinsi de asiguratori (cu alte cuvinte nu li se va mai permite sa conduca un autovehicul neavand un RCA) in anumite cazuri (nu au permis auto, au fost condamnati definitiv pentru o dauna auto in ultimele 36 de luni, incalca in mod repetat legislatia rutiera). Ca atare, daca in Romania s-ar introduce o astfel de masura s-ar reduce substantial hazardul moral, s-ar imbunatati rata accidentelor, s-ar reduce rata daunelor pe RCA caci cei ce produc in mod repetat accidente sau incalca repetat legislatia rutiera (ex. datorita depasirii vitezei legale) nu vor mai avea voie sa conduca chiar daca detin carnet de conducere valabil, nemaiavand asigurare.

Factori de care asiguratorii din SUA sunt obligati sa tina seama in stabilirea tarifelor:

  • Factori primari:
    • Teritoriul unde este folosit (parcat!) autoturismul in mod obisnuit- zonele rurale au tendinta sa aiba daune mai putine spre exemplu;
    • Folosinta autovehiculului (privat / business) – cotele pentru business sunt mai mici pe baza statisticilor accidentelor;
    • Varsta conducatorului principal al autovehiculului (nu a proprietarului!) – tinerii au daune mai dese;
    • Sex-ul conducatorului auto – femeile tind sa aiba daune mai putine;
    • Situatia matrimoniala – tinerii casatoriti au daune mai putine decat cei necasatoriti;
    • Educatia conducatorului auto in privinta conducerii defensive – in SUA daca se urmeaza cursuri de conducere defensiva se primeste un discount de prima;
    • Numarul de ani de conducere al conducatorului auto – cei cu experienta au daune mai mici;
    • Situatia incalcarii/respectarii legislatiei rutiere a conducatorului auto;
    • Veniturile conducatorului auto – cercetarile actuariale au demonstrat ca cei ce au venituri reduse tind sa ceara despagubiri mai des;
    • Pentru studenti – situatia scolara – studentii cu note bune au tendinta sa aiba daune mai mici;
    • Tipul de auto – performanta, vechimea, starea de intretinere, etc;
    • Fransizele – spre deosebire de Romania in SUA toate politele RCA au fransize;
    • Limitele de despagubire – avand in vedere ca in SUA limitele sunt destul de reduse, functie de limitele cerute de asigurati care pot fi mai mari decat cele impuse de reglementator, cotele vor varia si ele functie de expunerea asiguratorului, etc.
  • Corelarea expunerii cu pretul produsului:
    • Asiguratorii din SUA deseori impart potentialii asigurati in “preferati”, “standard” si “non-standard” in functie de expunere si ofera cote si conditii in consecinta; reglementatorii accepta aceste categorii caci considera ca in felul acesta exista un tratament echitabil al asiguratilor in functie de expunerea pe care o reprezinta;
  • Competitie:
    • Avand in vedere competitia asiguratorilor pe piata auto in SUA deseori acestia intra intr-un razboi al preturilor; totusi ei nu pot sa scada cotele de prima pana la momentul in care primele nu mai acopera cheltuielile si plata daunelor. Acest lucru este atent monitorizat de reglementatorii din SUA – probabil ca noua norma a ASF prin care nu se mai permite asiguratorilor din Romania sa isi “subventioneze” pierderile datorate RCA cu alte portofolii a fost data cu acelasi scop
  • Alte considerente
    • Costurile cu daunele morale (care au crescut si in SUA substantial);
    • Protectia mediului – in anumite state (de exemplu California) pentru a fi protejat mediul s-a introdus un sistem de cotare functie de numarul de mile conduse (cu cat se conduce mai mult se plateste mai mult) ceea ce este un stimulent pentru a conduce mai putin ceea ce reduce emisiile de carbon. Acest model ar putea fi folosit inclusiv de autoritatile din Romania pe viitor pentru plata taxei de mediu pentru a avea un sistem mai echitabil;
    • Modificarile aduse autovehiculelor – modificarile aduse autovehicolelor pot sa aiba impact asupra sigurantei; spre exemplu autovehicolele modificate sa functioneze cu LPG din Romania ar putea a aiba cote speciale.

Speram ca cei ce vor citi aceste articole se vor inspira si vor actiona pentru schimbarea pietei asigurarilor. Sa nu uitam ca Rockefeller spunea ca New York-ul a fost construit datorita industriei asigurarilor.   Poate ca daca invatam din cei ce au o experienta de sute de ani de asigurari poate reusim sa facem din Romania ‘un New York’.

Paul Dumitru

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s